Hopp til hovedinnhold
Senteret sitt bannerbilde

Høreapparat - Feilsøking og info

Her finner du informasjon om hvordan du selv kan feilsøke hvis det oppstår problemer med høreapparatene dine. Tips til hva kan du gjøre selv og når du bør kontakte oss.

Her er også kontaktinformasjon til de forskjellige høreapparatfirmaene. De kan feks. kontaktes for hjelp med oppkobling av tilleggsutstyr (TV-bokser) eller app/oppkobling til mobil.

Her finner man også postadresse til de forskjellige firmaene skulle man ønske å sende inn høreapparatene selv til reparasjon ved behov for det. 

 På Helse Møre og Romsdals sine sider på YouTube, finnes det også flere instruksjonsvideoer om de forskjellige høreapparatene.

Linker:

RITE: Instruksjonsvideo for høreapparater med tynn ledning

BTE: Instruksjonsvideo for bak-øret-høreapparater

ITC: Instruksjonsvideo for i-øret-høreapparat

Oppladbare: Instruksjonsvideo for oppladbare høreapparater

 

Oversikt over høreapparat leverandører:

GN Resound Oslo
www.respund-nettbutikk.no
www.resound.com

Tlf: 22 47 75 30
E-post: info@gnresound.no

Adresse: GN Hearing Norway AS, Postboks 132 Sentrum, 0102 Oslo

CANTEC (gewa)
www.cantec.no/horsel/nettbutikk
www.cantec.no

Tlf: 66 99 60 00
E-post: post@cantec.no
Adresse: Cantec Norge AS, Postboks 626, 1411 Kolbotn

WIDEX
www.widexbutikk.no
www.widex.no

Tlf: 22 59 90 40 (Kl. 10-16)
E-post: post.no@widexsound.com
Adresse: Widex Norge AS, Postboks 404 Sentrum, 0103 Oslo

OTICON
www.shop.oticon.no
www.oticon.no

Tlf: 23 25 61 00
e-post: info@oticon.no
Adresse: Oticon AS, Postboks 404 Sentrum, 0103 Oslo

PHONAK (Sonova)
www.høreapparat.no
www.phonak.no

Tlf: 96 09 86 00 (Kl. 10-14)
E-post: brukerstotte@phonak.no

Adresse: Sonova Norway AS, Postboks 525 Sentrum, 0105 Oslo

Phonak Roger Wireless
Tlf: 96 09 86 00 (Kl. 10-14)
E-post: brukerstotte@phonak.com

SIVANTOS
www.webshop.sivantos.no
www.signia-hearing.no

Tlf: 22 63 22 22
E-post: info.no@sivantos.no
Adresse: Sivantos AS, Postboks 378 Sentrum, 0102 Oslo

STARKEY
www.starkey.no
https://nettbutikk.starkey.no/

Tlf: 51 73 12 12 (Kl. 8-15)
E-post: info@starkey.no
Adresse: Starkey Norway AS, PB 74 Sentrum, 4001 Stavanger

MEDUS
www.medus.no

Tlf: 61 32 90 50
E-post: medus@medus.no
Adresse: Medus AS, Postboks 4, Botorget, 2712 Barndbu

 

Feilsøking høreapparater:

Høreapparatet hyler/piper

Mulig feil:

1)Ørevoks i øregangen - Prøv da å fjerne ørevoks (bruk gjerne olje)

2)Hull i slange (BTE) - Prøv å skifte slange

3)Passform på propp/ITE - Ta kontakt med audiograf for nye avtrykk.

4)Plassering av propp/dome/apparat - Settes det lengre inni øret, evt. Snu det riktig vei. Ta kontakt for opplæring hvis dette er vanskelig.

5)For åpen dome (RITE) - Bytt til en tetter dome. Ta kontakt dersom dette ikke hjelper.

6)For sterk lyd - Ta kontakt for å få justert på lyden i apparatene.

 

Høreapparatet er stumt

Mulig feil:

1)Utgått batteri - Prøv da å bytt batteri. Sjekk med batteritester om det fungerer.

2)Tett filter (RITE) - Bytt filter, gjør det igjen selv om du nettopp har gjort det. Må gjøres jevnlig.

3)Tett med cerumen i propp (BTE) - Rengjør propp. Må gjøres jevnlig. Se denne videoen for tips til hvordan det kan rengjøres: https://www.youtube.com/watch?v=_Ug9K2AEDOs

4)Brudd på ledning/slange (BTE/RITE) - Bytt slange (BTE). Ta kontakt for bytte av ledning på RITE.

5)Fukt i høreapparat/ledning - Bruk tørkeboks og tørketablett.

6)Fukt i slange (BTE) - Ta høreapparat og slange fra hverandre og blås gjennom med proppeblåse.

7)Elektronisk svikt i høreapparat - Send inn apparatet til leverandør for sjekk/reparasjon.

Høreapparatet har svak/dårlig lyd

Mulige feil:

1)Filter - Skifte filter, selv om det ikke er helt tett.

2)Elektronisk svikt - Send inn apparatet til leverandør for sjekk/reparasjon.

3)Fukt i slange (BTE) - Bruk tørkeboks/proppeblåse og tørketablett.

4)Hull i slange (BTE) - Bytt slange.

5)For hard slange (BTE) - Bytt slange.

Høreapparatet faller av

Mulige feil:

1)Dårlig passform - Ta kontakt med audiograf for individuell tilpasning/avtrykk.

Høreapparatet lader ikke

Mulige feil:

1)Dårlig kontakt med ladepunkt - Sjekk at alt er koblet til. Tørk av apparat. Hvis det fortsatt ikke fungerer send inn lader og evt. høreapparater til leverandør.

2)Svikt i lader - Bytt ut lader. Ta kontakt med leverandør for å få ny/kjøpe selv.

3)Svikt i ladeledning - Bytt ut ladeledning. Ta kontakt med leverandør for å få ny/kjøpe selv.

4)Feil med apparat - Send inn apparat til leverandør for sjekk/reparasjon.